תפריט סגור

פילטר אוויר, מזגן ומה שביניהם

ביום יום שלנו אנו נחשפים לרמות גבוהות ביותר של, אבק ופליטות מזהמות מכל מיני סוגים. החומרים המשמשים את בניית בלוק המנוע המודרני הפכו הרבה יותר רגישים. כאשר מדובר ברכבינו, העדיפות היא להגן על יושבי כלי הרכב מן האוויר המזוהם בראשונה, אבל העדיפות השנייה היא עוד אלמנט "נושם" ברכב שלנו: המנוע.
שלא כמו מסנני שמן, מסנני האוויר נחשבים לעתים קרובות פחות חשובים. כמו כן, סביר מאוד לשמוע מאנשי מקצוע ושירות כי איכות מסנני אוויר אינה בעיה גדולה – מסנני אוויר של יצרנים שונים הם פחות או יותר זהים והם לא חשובים עבור מצב המנוע האופטימלי כמו מסנני שמן. רבים מהם אפילו אומרים: "אתה יכול, ללא ספק, ללכת על אופציה זולה יותר ולחפש את טווח המחירים התחתון ללא שום בעיה." זוהי פרקטיקה מסוכנת וכמומחה סינון אני חייב להוסיף, לא נכונה ולא מדעית.
חשיבותם של מסנני האוויר, לשמירה על בטיחות המנוע ושמירתו כראוי, עלתה במידה ניכרת בכלי רכב מודרניים. הסיבות לכך הן:
1. אם נעשה שימוש במסנני אוויר בעלי יעילות נמוכה, הצילינדרים, טבעות הבוכנה, מסבים וחלקים נעים שונים במנוע יותקפו על ידי חלקיקים שהם קטנים יותר ממה שמסנן השמן יכול לסנן. חלקיקים אלו יגרמו לבלאי במנוע הרבה יותר מהר. במנועים מודרניים, יש רק פתרון אחד לאחר שמנוע זוהה כשחוק ובלוי – החלפת מנוע. לכן שומר הראש של המנוע הוא מסנן האוויר.
2. מנועים מודרניים הופכים יעילים יותר ויותר ולכן היצרנים מעלים דרישות בנוגע למסנני אוויר הן מנקודת היעילות, השקעת אנרגיה למעבר אוויר (חסיכון בדלק) וזמן החיים. המגמה של הקטנת הפליטות גרמה להקטנת נפח המנוע והוספת טורבו וזה מחייב את המסננים כדי לעמוד בסטנדרטים קשים מבעבר. עליית נפח האוויר שצריך לעבור דרך המסנן, העומס על מסנן אוויר וחשיבותו עלו באופן יחסי. מסנן אוויר באיכות גבוהה ויעילות גבוהה הוא הבסיס לשריפת דלק אופטימלית.
3. עמידות למים ולשינוי חוזק ומבנה המסנן עקב לחות היא קריטית לפעילות המסנן וזה משהו שלא קיים במסננים נחותים.
4. מסנן של עכב להבה מגן עלינו ועל המנוע מפני אש ונזק כבד.
5. טמפרטורה קבועה של 80 מעלות ופסגות טמפרטורות שונות של למעלה מ 120- מעלות צלזיוס יכולות להתרחש בבית המסנן במהלך שימוש קבוע ברכב. זו הסיבה מדוע חשוב להשתמש במסנן אוויר איכותי שחומרי הגלם בו הם באיכות גבוהה שיאפשרו להשתמש במסנן אוויר לאורך כל אינטרוול ההחלפה. על ידי כך, הלקוח חוסך כסף על העבודה לעתים קרובות יותר.
6. ישנו גם את נושא הוויברציות והעמידות בפניהן, חוזק מבני ועוד.

זה נכון כי העלויות של מסנן איכותי גבוהות יותר. אבל אם משווים את העלות של מנוע חדש, שיפוץ מנוע, מד זרימת אוויר, טבעות בוכנה, צריכת דלק גבוהה, החלפות תכופות יותר ותשלומי עבודה רבים יותר במוסך (למי שלא עושה זאת בעצמו) זה ללא ספק, חסכוני יותר להשתמש במסנן איכותי ויקר מאשר בזול ולא איכותי אפילו בפערים אסטרונומיים של מאות אחוזים. לכן בפעם הבאה שאתם מתלבטים: פשוט אל תתלבטו, בחרו באופציה הטובה יותר. כלל האצבע אומר ללכת על השמות הגדולים.

מאמר זה נכתב על ידי Yanni Gingihashvili

2 תגובות

  1. דוד

    זה דיי נוח לדבר במונחים של זול יותר ויקר יותר.
    מה הכוונה בפועל, האם מדובר במסנן מקורי לעומת אחד שאינו מקורי, או בחברות שונות ?

    • admin

      אם מדובר עם מסנן אוויר למנוע. היום בישראל נמכרים הפילטרים הבאים בלבד (ונקווה שבעתיד זה ישתנה): מקורי, mann, mahle.
      בחו״ל יש יצרנים נוספים כמו valeo, bosch או דנסו שבד״כ מייצרים את המקוריים של מאזדה.
      הנקודה היא שאם מציעים לך פילטר אוויר ב- 50 ש״ח ומטה הוא בהכרח פילטר נחות (סיני או תורכי) ולא מומלץ לשים אותו במנוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *