תפריט סגור

מה עושים בטיפול לרכב

שלום לכולם,
מי שעוקב אחרי הפוסטים והמדריכים באתר בטח שם לב למוטיב חוזר שאנחנו מנסים תמיד להזכיר שהטיפול הוא אינו רק החלפים שצריך להחליף לפי טבלת האחזקה בספר הרכב. יש לבצע מגוון בדיקות. בעמוד זה (שגם יתעדכן מידי פעם ע״פ פידבקים) ננסה להסביר באמת מה צריך לעשות ומה לבדוק. שימו לב שהבדיקות הן חלק בלתי נפרד מהטיפול, אם לא עשיתם אותן כאילו לא באמת ביצעתם טיפול, עם הזמן הרבה מהבדיקות האלה יקרו באופן טבעי אפילו בלי שתחשבו עליהן, אבל קחו בחשבון שבדיקות אלו הן דברים שצריך לעשות.

מתי עושים טיפול
כל יצרן נותן המלצה שונה, אך ההמלצה שלנו היא גורפת ולפעמים אף מחמירה יותר מהוראות היצרן.
טיפול לרכב צריך להתבצע כל 15 אלף ק״מ או שנה (המוקדם מביניהם) לכל המאוחר.
במידה והרכב ננהג בתנאים קשים (לדוגמא רכב ספורטיבי, ריבוי נסיעות קצרות\עירוניות, ריבוי עמידה בפקקים) ההמלצה היא לקצר בחצי, המלצה זו אף מוזכרת לרוב בספרי הרכב של מרבית היצרנים. אם תקפידו על טיפולים באופן תדיר תוכלו למנוע התפתחות של הרבה מהבעיות ברכב ולשמור עליו לאורך זמן, כמו כן תוכלו לגלות מה דורש החלפה בהקדם לפני שנוצר נזק גדול יותר, לדוגמא: תגלו שגומיית הצירייה (גרמושקות) קרועה ותחליפו אותה לפני שתתחילו להרגיש שהצירייה זקוקה לשיפוץ – עניין יקר.

החלפים שצריך להחליף
בכל ספר רכב ישנה טבלת טיפולים שתספר לכם מה ומתי צריך להחליף.
באופן גורף ניתן לומר שבכל טיפול יש להחליף שמן ומסנן שמן.
איך בוחרים שמן ?
כל יצרן הגדיר מה הצמיגויות הדרגות והתקנים שהשמן צריך לעמוד בו בכל מנוע שהוא ייצר על מנת לשמור על המנוע ויאריך חיים, יעבוד בצורה אופטימלית וע״פ תקנים של זיהום אוויר.
לשמן מנוע יש שלושה תפקידים עיקריים, האחד הוא לשמן את החלקים הנעים במנוע ולהגן עליהם מפני שחיקה (בקרוב יעלה מאמר מקיף יותר על שמני מנוע). התפקיד השני שלו הוא פיזור חום, הוא עוזר בפנוי החום מחלקי המנוע ובכך מסייע בקירור שלו. ולבסוף השמן משמש להפעלת המנגנונים ההדראולים של המנוע, בהתאם לטכנולוגיה המיושמת במנוע, לדוגמא מרימי שסתומים, מערכת תיזמון שסתומים משתנה, ועוד.
אז בעצם כשאתם בוחרים שמן אתם צריכים להסתכל על מספר פרמטרים:
1. הצמיגות – היצרן בד״כ קבע טווח צמיגויות מסויים שמתאים לרכב שלכם. לדוגמא: 5W30 כאשר בדוגמא זו 5 היא הצמיגות במנוע קר (ועל כן ה- W=Winter) וה- 30 היא הצמיגות כשהשמן חם.
2. הדרגות הנדרשות – ישנם דירוגים וסטנדרטים אמריקאים ואירופאים שנקראים ACEA/API ניתן לקרוא עליהם בקישורים:
ACEA Oil Specifications
API Oil Specifications
3. תקני יצרן – להרבה מהיצרנים (אם כי לא כולם) יש תקנים משלהם שהשמן צריך לעמוד בו. לדוגמא לקבוצת פולקסווגן ישנם תקנים כמו VW502.00/VW504.00 ועוד.
4. סינטטיות – זו בד״כ אינה דרישה של יצרן הרכב, אך היום הקפידו על שמן סינטטי מלא בלבד (לא מינרלי ולא חצי סינטטי). פעם שמן סינטטי מלא היה יקר והייתה סיבה לשקול בחיוב שמנים חצי סינטטיים, היום כשניתן למצוא שמנים סינטטיים מתאימים בפחות מ- 100 ש״ח ל- 5 ליטר אין סיבה בכלל לשקול שמנים נחותים מכך. שמן סינטטי מלא עמיד יותר לאורך זמן ומספק הגנה טובה יותר למנוע (ולכן יקר יותר).
כמובן שכל מה שפירטנו על שמנים הוא תורה שלמה, אך זה הבסיס.
בצמיגות בדרגות ובתקנים אין לכם שיקול דעת, יצרן הרכב קבע מה מתאים, וזה כתוב בספר הרכב (ואם אין לכם אחד אתם מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו).

מסנן (פילטר) שמן
ההמלצה היא כמובן לפילטר שמן מקורי בלבד ברוב היצרנים, בחלק מהיצרנים ניתן גם להשתמש במסננים של בוש, mann ,mahle או knecht, אך בחיים אל תרכיבו מסנן עלום שם או נחות. בד״כ עלות מסנן שמן מקורי ברוב הרכבים הפרטיים הוא 25-80 ש״ח.

מסנן (פילטר) אוויר
בד״כ בטבלת הטיפולים אין צורך להחליף מסנן אוויר כל טיפול, בד״כ (אך הססתכלו בספר הרכב שלכם) ההמלצה היא כל טיפול שני. גם כאן שימו מסנן איכותי בלבד, מיצרן מוכר דוגמת בוש, mann ,mahle או knecht, או מקורי כמובן. לחלק מהדגמים קשה למצוא פילטר איכותי בארץ הקודש, ולפעמים שווה לשקול הזמנה מחו"ל\איביי.
תפקיד מסנן האוויר הוא לסנן את האוויר שנכנס למנוע לתהליך הבעירה. מסנן איכותי ישמור על המנוע, המצערת ושאר החיישנים בדרך. חשיבותו אינה פחותה מחשיבותו של מסנן השמן.

מסנן (פילטר) מזגן
בד״כ בטבלת הטיפולים מדובר על החלפה כל טיפול שני, כאן אתם יכולים להפעיל שיקול דעת ולראות כמה הוא מלוכלך וסתום, ישנם אנשים שמחליפים כל טיפול (בכל זאת מדובר באוויר שאתם נושמים כאשר אתם יושהים ברכב).
כיום ניתן למצוא פילטרים בשלוש רמות: פילטר נייר פשוט, פילטר עם פחם פעיל שמסנן גזים רעילים, מסנן אנטי אלרגני שמסנן חומרים העלולים לגרום לאלרגיות. המחירים עולים משמעותית כאשר עולים ברמת הסינון, לכן שכל אחד יעשה את הבחירה שלו. גם כאן שווה לציין שלחלק מהדגמים קשה למצוא פילטר איכותי בארץ הקודש, ולפעמים שווה לשקול הזמנה מחו"ל\איביי.
גם עבור מסנן אוויר וגם עבור מסנן מזגן ישנו מאמר באתר על חשיבותם:
פילטר אוויר, מזגן ומה שביניהם

נוזל בלמים
כאן הגענו לנקודה כואבת, לצערי ברוב המוסכים בישראל היום לא מחליפים נוזל בלמים על פי הוראות יצרן. נוזל בלמים ברכב סטנדרטי יש להחליף באופן גורף כל טיפול שני. אין בכך שיקול דעת. נוזל בלמים סופח עם הזמן לחות, וטמפרטורת הרתיחה שלו יורדת משמעותית. ברגע שנוזל הבלמים מגיע לנק' הרתיחה אתם פשוט תאבדו בלמים. זה לא משחק אנא בצעו החלפה כל טיפול שני.
החלפת נוזל בלם מתבצעת על ידי ניקוז כל הנוזל מהמערכת דרך כל משאבות הגלגלים, והחלפתו בנוזל טרי מבקבוק חתום. אם בחרתם לתת למוסך לבצע את העבודה, שימו לב שמנקזים את הנוזל בכל הגלגלים ולא מחליפים רק את הנוזל שבמיכל העודפים בתא המנוע. לצערי קיצור הדרך הזה הפך לנורמה בארץ הקודש ולא ניתן לזה לעבור לסדר היום ברכב שלנו.
מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא:
מהו נוזל בלם והאם זה טעים ?

מצתים (פלאגים)
כאן יש להתבונן בהוראות היצרן שכן יש שוני בין הרכבים. ישנם רכבים עם מצתי ניקל שדורשים החלפה בד״כ בכל טיפול שני ובהתאם גם מחירם זול יחסית. וישנם רכבים עם מצתי אירידיום שמחזיקים בד״כ סביב ה- 80-120 אלף ק״מ עד להחלפה. כמובן שישנם גם יוצאים מהכלל.
בגדול תפקיד המצתים הוא לייצר קשת חשמלית (ניצוץ) אשר מצית את תערובת האויר\דלק במנוע.

רצועת טיימינג
שלב ראשון הוא בכלל לוודא האם קיימת רצועה או שרשרת במנוע שלכם.
במידה ומדובר ברצועה יש לבדוק מתי מוגדר להחליף אותה בספר רכב. בדרך כלל האינטרוול מוגדר כל x שנים או y ק״מ המוקדם מבנהם.
שרשרת בד״כ לא מוחלפת אלא אם יש כשל.
במידה וקיימת רצועת טיימינג והוחלט להחליפה, אנו ממליצים להחליף גם את משאבת המים באותה הזדמנות, שכן לרוב מדובר באותה עבודה וחבל לגלות משאבה נוזלת אחרי כמה אלפי קילומטרים אחרי עבודת טיימינג, שאז תצטרכו לחזור על העבודה.
מוזמנים לקרוא מאמר קצר על רצועת הטיימינג:
מהי רצועת הטיימינג והאם ניתן להשתמש בה כחגורה?

נוזל גיר
יש לבדוק מה דורש יצרן הרכב. בד״כ בגיר ידני היצרן ממליץ לבצע החלפה כל טיפול שלישי, אך יש כאלה שגם נותנים אינטרוול ארוך יותר או אף לא דורשים החלפה כלל.
בגיר אוטומטי רוב היצרנים אינם נותנים דרישה להחליף אך ההמלצה שלנו בכנופייה היא לבצע לפחות החלפה חלקית כל כ- 60 אלף ק״מ על מנת לשמור על חיי הגיר לאורך זמן.
בגיר רציף – כאן בד״כ כן יש דרישת יצרן לבצע החלפה, כמו במדריך שעשינו למיצובישי מיצובישי ספייס סטאר – החלפת נוזל תיבת הילוכים רציפה CVT
כמובן שלכל אחד מהמקרים יש צמיגויות (במקרה של ידני) ותקנים שיצרן הרכב קבע שהנוזל צריך לעמוד בו. הקפידו לשים נוזל מתאים על מנת לשמור על תיבת ההילוכים. נוזל שאינו מתאים עלול לפגום בתיבת ההילוכים.
שווה לחזור ולחדד, גם אם יצרן הרכב לא הגדיר תדירות החלפה לנוזל הממסרה ברכב שלכם, עדיין אנחנו ממליצים על ריענון נוזל הממסרה, חלקי או מלא – בהתאם לסוג הגיר, על מנת לשמור על חלקי הגיר ולהבטיח העברות הילוכים חלקות ונעימות לאורך זמן. קיימות לא מעט שמועות על גירים אוטומטים שהחזירו נשמתם לבורא זמן קצר אחרי ריענון נוזל ממסרה, מה שגורם לאנשים ובעלי מקצוע רבים להמנע מכך לאלתר. לגבי זה נאמר שהחלפת נוזל בגיר אוטומטי ישן שנמצא בשלבי גסיסה אכן עלולה לגרום לגיר להתחיל להחליק. בכל מצב אחר החלפת הנוזל מבורכת.

נוזל קירור
יש לבדוק לפי טבלת הטיפולים מתי נדרש להחליף נוזל קירור. אם לא מצאתם ויש לכם רצועת טיימינג אז מכייוון שמחליפים גם משאבת מים מבצעים גם החלפת נוזל קירור באותה הזדמנות.
שימו לב שגם כאן כמו בשמן מנוע ישנם תקנים שהיצרן דרש שהנוזל קירור יעמוד בהם, הצבע לא חשוב. מה שחשוב זה הבסיס של הנוזל (אסור לערבב ביניהם) והתוספים שהיצרן דרש שיתווספו או יושמטו. אל תשימו נוזל שאינו מתאים לרכבכם.
שימו לב, שימוש בנוזל קירור לא מתאים יביא לבלאי מוקדם של חלקי מערכת הקירור.

הבדיקות שיש לבצע
השלב הראשון הוא קודם כל לנסות להיזכר אם בתקופה האחרונה החלו תופעות מוזרות או רעשים מוזרים שלא היו קודם, אם כן הגיע הזמן לבדוק ממה הם נובעים!

בדיקת בלמים
הדבר החשוב ביותר הוא כמובן לבחון את מצב הבלמים. ישנם 4 יחידות בלימה שיש לבדוק ברכב פרטי, 2 מקדימה ו-2 מאחורה.
יש להבין איזה סוג בלמים יש לכם? צלחות ורפידות או תוף? היום רוב הרכבים כבר עברו באופן גורף לצלחות ורפידות גם מקדימה וגם מאחורה, אך ישנם רכבים עדיין שיש להם בלמי תוף בסרן האחורי (כי זה יותר זול לייצור בעיקר).
במקרה של צלחות יש לבדוק תחילה את עובי הרפידות בכל גלגל, במידה והרפידות יורדות מ-2-3 מ״מ עובי של ״בשר״ יש להחליפן.

רפידה משומשת אל מול רפידה חדשה ביונדאי i20

את הצלחות בתחילה יש לבחון ויזואלית ולראות שלא רואים שברים או סדקים, במידה וכן יש להחליף צלחות ורפידות על אותו הסרן בכל מקרה, שכן יש נזק לצלחת.
במידה ואין נזק לצלחת אז בודקים אם צריך להחליפה כשצריכים להחליף רפידות, לכל צלחת ישנו עובי מינימלי (מודדים בעזרת קליבר את החלק הפנימי מעבר למדרגה אם יש). את העובי המינימלי הגדיר יצרן הרכב והוא בד״כ סביב ה- 2 מ״מ הפרש מצלחת חדשה. במידה והצלחת הגיעה למינימום מחליפים גם צלחות ולא רק רפידות.
אם עובי הצלחת תקין ואין סדקים ניראים לעין, אך בכל זאת פני השטח של הצלחת מלאים בחריצים (לא חלקים) וישנה מדרגה משמעותית בהיקף הצלחת, ניתן לשקול לחרוט את הצלחת אצל בעל מקצוע והמשיך להשתמש בה.
בבלמי תוף יש לפרק את התוף ולבדוק את העובי הנותר בסנדלים (נעלי בלם). שימו לב שישנם רכבים שבהם פתיחת התוף מחייבת פתיחת אום מרכזי, לעיתים אום זה הוא חד פעמי ויש להצטייד באום חדש ולסגור אותו במומנט הדרוש.

בדיקת מצב הצמיגים
יש לבדוק שהצמיגים לא יבשים מידי, שחוקים מידי, קרועים וכו' . במידה וכן כמובן החליפו, מדובר ברכיב בטיחותי וחשוב.
מוזמנים לגשת למאמר בנושא צמיגים: איך בוחרים צמיג לרכב.
בנוסף, יש לוודא ששחיקת הצמיגים אחידה, מה שעלול לרמז על בעיה. לדוגמא: עם הצד החיצוני של הצמיגים שחוק יותר מהפנימי, או ההפך, זה מרמז על כיוון פרונט לקוי. אם מרכז הצמיג שחוק יותר מהצדדים או לחילופין הצדדים שחוקים משמעותית יותר מהמרכז, זה מרמז על לחץ אויר לא תקין לאורך זמן.

בדיקת מצב רצועות
בכל רכב ישנה רצועת אביזרים, או מספר רצועות, המניעות רכיבים כמו האלטרנטור, המדחס, משאבת הגה כח, משאבת המים ועוד. יש לבדוק האם הרצועות יבשות, סדוקות או מתפוררות ולהחליף בהקדם במידה וכן.

בדיקת נזילות
כבר ביצעתם טיפול כבר נכנסתם מתחת לרכב, האם אתם רואים נזילות ? של שמן ? של נוזל קירור ? של גריז ? מאיפה ? בדקו וטפלו בזה במידת הצורך.

בדיקת בולמים ורכיבי מתלה
בשלב ראשון בצעו בדיקה ויזואלית, כבר פירקתם גלגל, האם אחד הבולמים נוזל ? אם כן יש לבצע החלפה בזוג.
לאחר מכן יש לבדוק את מצב התפוחים – תפוח מתלה, תפוח הגה, תפוחים של מוטות הקישור למוט מייצב. יש לוודא שלתפוחים אין חופש וגומיות האבק שלהם שלמות. במידה ומזהים גומיית אבק קרועה על אחד התפוחים אין זה אומר שהתפוח כבר לא תקין, אך זה בהחלט מרמז שהוא יתחיל לפתח חופש בקרוב עקב בריחת הגריז ממנו וכניסת לכלוך.
מוטות קישור למוט מייצב:

תפוחי הגה:

בוקסות משולשים קרועות:

בחלק מהרכבים (לרוב רכבי שטח) ישנן פטמות גירוז על חלק מהתפוחים המאפשרות להזריק גריז טרי לתפוח. אם זה קיים, כדאי לנצל את ההזדמנות ולפנק את התפוח במנת גריז על חשבון הבית.
בנוסף חשוב להעיף מבט על הבושינגים של המשולש – אלו הם תותבי גומי הנמצאים בחיבור של המשולש אל תת השילדה של הרכב. במידה ותותבי הגומי הללו קרועים, יש לדאוג להחליפם בהקדם, או לחילופין להחליף את המשולש כולו.
לבסוף, לאחר שהרכבנו חזרה את הגלגל, שווה לעשות בדירת חופשים אחרונה על ידי משיכות של הגלגל מעלה מטה ולצדדים. לא אמור להיות לגלגל שום חופש שהוא, ואם מתגלה חופש כזה, חייבים להבין מהיכן הוא מגיע.

ציריות
בגדול, אם יש נזק לאחת מחלקי הצירייה אתם תרגישו או תשמעו, לדוגמא אם יש רעידות בהאצה זה כנראה הקרדן של אחת הציריות.
אך אם אתם רוצים למנוע נזק וודאו שהגומיות של הציריות שלמות, לא קרועות ולא נוזלות. במידה וכן החליפו בהקדם כי הגריז בורח, נכנס חול ולכלוך והציריה תינזק.

בדיקת נורות
זה אומנם משהו שיש לשים לב אליו כל הזמן, אבל זמן הטיפול הוא הזדמנות נוספת לבצע בדיקה שכל הנורות תקינות, אורות דרך, אורות גבוהים, אורות בלם, רוורס וכו'.

בדיקת מיסבים וחופשים
ניתן לקרוא על כך ב בדיקות חופש בגלגלים ואיתור מיסב תקול

כמובן שיש עוד הרבה מה לבדוק, ועמוד זה יתעדכן מפעם לפעם על מנת להדגיש זאת.