תפריט סגור

יונדאי i30 – החלפת צלחות ורפידות קדמיות

הרכב: יונדאי i30 2014 אוטומט 1.6 מנוע G4FD 

במסגרת הטיפול מדדנו עובי רפידות וצלחות ונוכחנו שצריך להחליף. הרפידות היו 2 מ"מ עובי עם שחיקה לא אחידה, הצלחות היו באזור ה 20 מ"מ (דרישות היצרן לעובי מינימלי הם 2 מ"מ לרפידות ו 21 מ"מ לצלחות). קנינו את החלפים ונפגשנו לטיפול בלמים.

מדידת עובי צלחות

כלי עבודה: ידית כוח, רצ'ט, בוקסות 14+17+21, מברג פיליפס, מברג שטוח, מכווץ בוכנה, מברשת פלדה, משאבה לשאיבת נוזל הבלם מהמיכל (אפשר גם מזרק או כל דבר שאפשר לשאוב איתו), אזיקונים, ספריי לניקוי בלמים, גריז נחושת, גריז קרמי (ניתן להשתמש רק בקרמי).

מתחילים: מרימים רכב (מי שמשתמש בידית כוח צריך קודם כל לפתוח את הברגים פתיחה ראשונית), מניחים על בוקים ומפרקים גלגלים קדמיים בעזרת בוקסה 21.

פירוק גלגלים

מסובבים את ההגה לצד שבו אנחנו עובדים כדי לקבל גישה נוחה לקליפר. בעזרת בוקסה 14 נפרק את הבורג התחתון כדי שנוכל להרים את הקליפר למעלה ולשלוף את הרפידות:

נוציא את הבורג העליון (גם הוא בוקסה 14) ונתלה את הקליפר על קפיץ הרכב בעזרת אזיקון

תליית הקליפר על הבולם בעזרת אזיקון

נוציא את 2 הברגים שמחזיקים את התושבת בעזרת בוקסה 17 ונסיר את התושבת מהצלחת. 

מוציאים 2 ברגי פיליפס שנמצאים על הצלחת, במידה ויש. שימו לב הם מהודקים מאוד חזק, צריך להפעיל המון כוח כדי להוציא אותם ולהיזהר שלא לשחוק אותם.

בשלב זה ניתן לשלוף את הצלחת. אם היא לא נשלפת בקלות, תנו עליה מכות פטיש בנקודות שונות.לפני הרכבת הצלחת החדשה אפשר למרוח בגריז את שטח פני הנאבה כדי להקל על החלפת הצלחות הבאה, אך אין זה חובה. כמו כן אם הנאבה חלודה נקו אתה עם מברשת ברזל כמה שיותר.

עת לוקחים את הצלחת החדשה, מעמידים אותה על הקרטון שלה ומתיזים ספריי לניקוי בלמים על החלק האחורי שלה. מסירים את כל השמן שנמצא עליה. אחרי שריססנו את הצד האחורי, שמים את הצלחת על הנאבה ומרססים את הצד הקדמי עם קרטון מתחת שיספוג את הלכלוך, לא לפני שניקינו את הנאבה עם מברשת ברזל.

ניקוי הצלחת החדשה

עוברים לשלב הסרת החלודה והגירוזים:לוקחים את תושבת הרפידות ומסירים מהם את פחיות הברזל בעזרת מברג שטוח. את פחיות הברזל משפשפים עם מברשת הפלדה ומסירים את החלודה.

על התושבת עצמה, איפה שישבו פחיות הברזל, גם יש חלודה. נסיר אותה עם המברשת

מחזירים את הפחיות לתושבת, ואת התושבת חזרה למקומה על הצלחת (2 ברגי בוקסה 17). מהדקים חזק. מומנט 88NM

נשלוף את מובילי הקליפר מהגומיה, ננקה מהגריז הישן, נשים גריז חדש (קרמי בלבד!) ונחזיר למקום. שימו לב לא להתבלבל בין המוביל העליון לתחתון

גירוז המובילים

ניקח את הרפידות החדשות, נמרח גריז על גב הרפידה ואוזני הרפידה ונמקם כל אחת במקומה על התושבת. אם יש אינדיקטור הוא צריך להיות על הרפידה הפנימית

הרכבת הרפידות

לפני שנחזיר את הקליפר למקומו, נצטרך לכווץ את הבוכנה בעזרת המכווץ. לפני שנתחיל במלאכת הכיווץ, נפתח מיכל נוזל בלם ונשאב עד לפס המינימום. נשאיר פתוח

שאיבת נוזל בלם מהמיכל

נחזור לקליפר. ניקח את אחת הרפידות הישנות, נצמיד אותה לבוכנה, ואת המכווץ נצמיד אל הרפידה כמו בתמונה

נתחיל לסובב את המכווץ ותוך כדי נשגיח על מפלס נוזל הבלם שלא יעלה על גדותיו וישפך. בסיום הכיווץ מחזירים את הקליפר חזרה למקומו בתמרון קל וסוגרים את 2 הברגים עם בוקסה 14 במומנט 27NM. חוזרים על אותן הפעולות גם בגלגל השני. הגיע הזמן לנסיעת מבחן, מניעים ולפני שמתחילים נסיעה לוחצים כמה פעמים על דוושת הבלם (חצי מהלך, רצוי לא להגיע עם הדוושה עד הרצפה) כדי להצמיד את בוכנת הקליפר לרפידות. לאחר מכן נחזור חזרה למיכל נוזל הבלם, נוסיף / נשאב עד שנגיע לקו המקסימום ונסגור את המיכל. יוצאים לנסיעת המבחן בזהירות לבדיקת הבלמים וסיימנו להיום. בהצלחה!!

המדריך נכתב על ידי ארז אהרון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *