תפריט סגור

יונדאי i30 1.6 2010 – החלפת שמן ומסנן שמן, מצתים (פלאגים), נוזל גיר ומסנן אוויר

טיפול ליונדאי i30, מנוע 1.6 שנת 2010. הרכב מטופל ומתוחזק כראוי. כעת קילומטראז' 101,000 , במקור הטיפול צריך להיות ב 105, אבל הקדמתי בגלל טיסה לחו"ל וטסט בקרוב. הטיפול כולל:
פלאגים
שמן + פילטר
שמן גיר
פילטר אוויר
כל החלפים נרכשו אצל "משה חלפים" וליאב נגר דאג להתאמה שלהם על פי דגם הרכב. כמובן שצריך להעלות את הרכב על בוקים, להביא בקבוק מים קרים ולשמור על בטיחות. את הנוזלים יש לרוקן לאחר הטיפול במוסך.

כלים דרושים:
– בוקסה 10 מ״מ
– בוקסה מגנטית 16 מ״מ לפלאגים
– מאריך לראצ'ט
– ראצ'ט
– ראצ'ט מומנט (לא חובה אבל כדאי)
– בוקסה 17 מ״מ לקרטר גיר
– מפתח לפילטר שמן כמו מפתח עכביש

מהלך העבודה:

החלפת מצתים:

נרכשו NGK, לפי מק"ט מתאים, ZFR5FGP. סלילי הצתה נמצאים מתחת למגן פלסטיק:

מפרקים 4 ברגים עם בוקסה 10 מ"מ וחושפים את סלילי ההצתה –

כל סלילי מהודק גם כן עם בורג 10 מ"מ, וכדאי לפרק כל פעם סליל אחד ולהוציא/להכניס פלאג כדי שלא להתבלבל עם הסלילים האחרים, אני התחלתי מהסליל השמאלי ביותר. כל פעם פירקתי אחד, הוצאתי/הרכבתי פלאג והחזרתי למקום.

כאשר מוציאים/מכניסים את הפלאג צריך להשתמש בבוקסה מגנטית 16 מ"מ עם מאריך:

לחיזוק הפלאג רצוי להשתמש בידית מומנט, אין לי ולכן החיזוק נעשה עד להרגשת התנגדות ותחושת אטימה כדי שלא תברח קומפרסיה – מה שנקרא "עם רגש". לאט ובזהירות! – אסור לסגור פלאגים חזק מדי, וההברגה צריכה ללכת "חלק" אחרת ההברגה יכולה להישבר, או שבפעם הבאה יהיה מאוד קשה להוציא. במקרה שלא מצליחים להכניס בצורה חלקה עדיף לעצור, כדי למנוע נזק להברגה בראש מנוע, דבר שיכול לגרום להוצאות גדולות ומיותרות.
חדש מול ישן –

אפשר לראות שעל הפלאג הישן בקרמיקה מתחילים לראות סימני שריפה כתומים. זה הסימן שהפלאג עשה את שלו וצריך להחליף – לפי ההוראות יצרן של יונדאי כל 40,000 ק"מ. הפלאג יצא נקי ללא שאריות שמן או ריח דלק. הכל תקין!

לאחר שמסיימים מחזירים את מגן הפלסטיק וסוגרים את הברגים.

פילטר אוויר:

פשוט וקל ללא שום מכשיר/כלי. בית הפילטר הוא ריבוע גדול מימין לבלוק –

משחררים ארבע טבעות מתכת שסוגרות את בית הפילטר. יש שתיים מקדימה ושתיים מאחורה –

הכיסוי לא משתחרר לגמרי אלא רק מוסט הצידה. לא לנסות לשחרר אותו לחלוטין! גם אין צורך בכך. משחילים את הפילטר דרך הפתח שנוצר מימין –

חדש מול ישן –

החלפת נוזל גיר חלקית:

קרטר שמן גיר נמצא מימין, בדיוק מתחת לגיר. פותחים בורג ריקון 17 מ"מ –

אי אפשר להתבלבל בין בורג ריקון שמן ובורג ריקון שמן גיר כי בורג ריקון שמן נמצא מצד שמאל, והוא על הקרטר בזווית. ואילו בורג ריקון שמן גיר אנכי לקרקע.
לאחר שחרור בורג ריקון כדאי לנגב ולנקות אותו היטב, למהדרין אפשר גם לרסס עליו ספריי קרבורטור.

נותנים לשמן להתרוקן, יוצא כ- 2.5 ל'. מכניסים שמן גיר מקורי דרך צינורית בדיקת מפלס, לשנת 2010 צריך תקן SP3. לשפוך לאט כדי שלא יהיו בועות אוויר ושמן יישפך החוצה. צריך להשתמש במשפך עם חור יציאה קטן, אני השתמשתי במשפך היי-טק מסוג בקבוק 0.5 ל' חתוך –

כדאי למלא 2.4 – 2.3 ליטר ולבדוק מפלס חם לאחר נסיעה. אם צריך – להוסיף. לא כדאי להוסיף יותר מדי מיד בהתחלה, שכן אם מוסיפים יותר מדי, צריך לרוקן ולהכניס מחדש או להוציא חלק עם מזרק וצינורית הארכה וזה מסורבל ומסובך. שימו לב שנוזל גיר בודקים כשהגיר חם! ולכן יש לבצע את הבדיקה לאחר נסיעה קלה.
לאחר ההחלפה יש להניע ולהכביר את ידית ההילוכים בכל המצבים לכמה שניות.

החלפת שמן מנוע ומסנן שמן:

בורג ריקון שמן נמצא על הקרטר, משמאל המנוע ומתחת לבלוק . פותחים עם בוקסה 17 מ"מ –

מה שרואים בתמונה זה לא הזעה ולא נזילה אלא בוץ לאחר החורף. כמובן שניצלתי את הזמן לנקות עם ספריי דגריזר ומגבת נייר. נותנים לשמן להתרוקן, ומנקים את בורג הריקון –

לאחר מכן סוגרים את בורג הריקון ומשחררים את הפילטר עם כלי ייעודי – אני משתמש במפתח עכביש. הפילטר נמצא ממש ליד הקרטר –

כמובן שלאחר מכן מרכיבים בסדר הפוך פילטר שמן מקורי בלבד, לאחר שמפנקים את הגומיה במעט שמן טרי (פשוט שמנו אותה עם האצבע, מהלך זה נועד עם מנת שהיא לא תיקרע או תתעוות בסגירה) ומומלץ גם למלא קצת שמן בפילטר לפני ההרכבה. ממלאים שמן לפי התקן 5/30 סינתטי מלא, אני משתמש ביורול PLX. הוראות יצרן למלא 3.3 ליטר, כדאי למלא קודם 3 ואז להוסיף לפי צורך. הפילטר שמן "בולע" לאחר ההנעה עוד שמן.

לאחר שסיימתם, הניעו את הרכב, בדקו שאין נזילות מכיוון הפילטר או בורג הריקון. אם הכל בסדר הורידו את הרכב מהבוקים, דוממו מנוע וחכו כמה דקת. לאחר מכן בדקו מפלס שמן ומלאו במידת הצורך.

זהו.

המדריך נכתב על ידי ירון משקוביץ

שימו לב!
כאשר מבצעים טיפול זה לא רק להחליף את מה שצריך וגמרנו, יש לבדוק דברים רבים בנוגע לתקינות הרכב (לחלקם יש מדריכים באתר לרכבים שונים, אם אתם לא בטוחים תשאלו בקבוצת הפייסבוק שלנו ״תשאלו כנופצון״.
בין הדברים שיש לבדוק:
– מצב ותקינות הבלמים – האם צריך להחליף צלחות ? רפידות ? בדיקת מצב התוף אם קיים ברכבכם – ברכב זה צלחות ורפידות מקדימה ותוף מאחורה.
– גומיות קרועות או נזילות של גריז – משולשים, מוטות קישור, גומיות של הציריה וכו'
– נזילות מהבולמים ? בולמים לא תקינים ?
– נזילות שמן – מהגיר ? מהמנוע ? כדאי לגלות דברים כאלה בהקדם ולטפל.
– מצב רצועות – ברכב זה רצועת אביזרים אחת שמחוברת לאלטרנטור למדחס ולמשאבת המים, יש להסתכל שהיא לא מתחילה להיקרע או להיסדק – האם היא התחילה להשמיע רעשים בהנעות קרות ?

שמרו על רכבכם והוא ישמור עליכם 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *