תפריט סגור

פולקסווגן גולף דור 4 (97-03) – החלפת אטם מכסה שסתומים וניקוי בית מצערת

הרכב המדובר הוא פולקסוואגן גולף 2001, מנוע 1.6 AEH, גיר אוטומטי.

הסיבה לטיפול:
שמן מנוע היה מגיע למינימום אחרי כחודש וחצי. ראיתי שיש נזילה מלמטה וגם מלמעלה. לכן, נראה היה שיש להחליף אטם מכסה שסתומים.
בנוסף, הרכב היה נכבה לעתים במהירויות נמוכות ומד סל"ד היה זז קצת כשהרכב היה בעמידה – אז מכאן הוסק שיש לנקות את בית המצערת.

טיפ להתייעלות:
היות ונדרש לפרק את צינור האוויר, כבל גז ועוד צינוריות מהמצערת – מומלץ כבר לשלב את הניקוי כשעושים את החלפת האטם + ניקוי חיישן MAF שנמצא בצידו השני של צינור האוויר. כמו-כן, הגישה לאטם דורשת פירוק סעפת יניקת אוויר אז אם יש צורך – זה הזמן להחליף פלאגים וכבלי הצתה משום שלאחר הפירוק תהיה גישה מאד נוחה.

ציוד
אטם מכסה שסתומים של elring
ראצ'ט 3/8
ראצ'ט 1/4
מפתח צינורות, פליירים ארוכים
מאריכים 3" ו- 6"
בוקסות של 10-13 מ"מ
ביטים לברגי אלן
ספריי קרבורטור
ספריי סיליקון
Scraper – לגירוד סיליקון ישן שמודבק למתכת
סיליקון איטום Reinzosil
אופציונלי – בנדים שנסגרים עם בורג להחלפת הבנדים הקפיציים הישנים
אופציונלי – צינור אוויר חלופי (מה שמתחבר מחיישן MAF לבית מצערת)

רמת הקושי של הטיפולים היא בינונית – נדרש עוד זוג ידיים לטובת כל אחד מהטיפולים.

ניקוי בית מצערת

קודם מפרקים את צינור האוויר שמגיע אל בית המצערת. אני מראש קניתי צינור אוויר להחלפה כך שכאשר הצינורית המסומנת נשברה אצלי בעת פירוק, לא דאגתי. אם אין כוונה להחליף את הצינור, צריך לפרק אותו בזהירות. צינורית הוואקום הזו נהיית קשיחה עם השנים ולכן נשברת אם משחקים איתה. את הבנדים מורידים עם פלייר או מפתח צינורות.

ישי לשים לב שברגע שהבנדים הקפיציים יורדים – קשה יותר אח"כ להחזיר אותם כי הקצוות מתרחקים ולכן כדאי להחליף בבנדים שנסגרים עם הברגה או להצטייד במפתח צינורות ולא לסמוך על הפלייר.

המצערת בדגם הנ"ל אינה אלקטרונית ולכן יש לפרק אותה לחלוטין – מנתקים את כבל הגז בעזרת מברג, מנתקים את צינורות הנשם/ואקום/נוזל קירור.

לבית המצערת 4 ברגי אלן (6מ"מ) – שלושה זהים ואחד ארוך יותר מהשאר (צד ימין למטה. לזכור כשמחזירים בחזרה).

את הניקוי נוח יותר לעשות עם עזרה – אחד מחזיק את בית המצערת ופותח את הפתח והשני מרסס ספריי קרבורטור ומנקה עם מברשת שיניים או נייר סופג של מטבח.

את הפתח פותחים ע"י סיבוב הגלגלת כמו שזה נעשה באופן טבעי ע"י כבל גז – לא דוחפים את הפתח עם האצבעות!
דגש כללי בניקוי כל בית מצערת זה לנקות את אזור המגע בין פתח בית המצערת לבין פנים בית המצערת עצמה (האזור מסומן בתמונה). צריך לשים לב שמנקים גם את הלכלוך שמצטבר על הפן של הפתח לכל היקפו כשמרססים במצב פתוח.
בסיום, מנגבים עם נייר סופג, נותנים להתייבש ומרכיבים בחזרה – 4 ברגים (לזכור שהתחתון מצד ימין ארוך יותר), חיבור צינוריות וצינור האוויר, חיבור כבל גז לגלגלת פתיחה.

* טיפ: אם החלטתם להשאיר את הבנדים הקפיציים – שיטה נוחה להחזיר אותם היא קודם לשים את הבנד על בית המצערת (או על חיישן MAF בצד השני) ואז ביחד עם עוד מישהו להלביש את הבנד על הצינור אוויר כאשר אחד מחזיק את הבנד במצב פתוח עם פלייר והשני מלביש את הצינור על בית מצערת/חיישן MAF.

החלפת אטם מכסה שסתומים

כדי להגיע למכסה שסתומים – יש לפרק את סעפת היניקה. לסעפת היניקה יש מקדימה בורג אלן 1 קצר, 4 ברגי אלן ארוכים, שני ברגים רגילים. מאחורה יש עוד שני ברגי אלן בינוניים.
קודם כל, מומלץ לנסות ולפתוח את שני ברגי אלן השמאליים (אחד קטן ואחד גדול) כי הם הכי בעייתיים מבחינת הגישה אליהם. זה יהיה מתסכל אם תעבדו הרבה ותגיעו בסוף למצב שאין לכם את המאריך המתאים, ראצ'ט, ביט. אם תצליחו לפתוח ולסגור את שניהם – כנראה שלא תהיה בעיה לסיים את העבודה כי כל שאר הברגים די נגישים – אפילו אלה מאחורה שלא רואים אותם.

פותחים את תשעת הברגים, מנתקים קונקטורים, מנתקים צינוריות דלק.

דגש לגבי ניתוק צינוריות דלק: תהיה נזילה קלה של דלק כשמנתקים אותן אז כדאי לשים מתחת נייר סופג. חוץ מזה, הן מאד פריכות ולכן צריך לנתק אותן בזהירות רבה – רצוי להתיז ספריי סיליקון ואז לתפוס את הצינורית מכל הכיוונים ולמשוך בתנועה איטית.

בנוסף, מאחת הצינוריות של נוזל קירור ייצא כל הזמן נוזל – לכן כדאי לסתום את הצינורית עם משהו קשיח (פלאג ישן או משהו בסגנון)

את הכבל המסומן בחץ לא ניתקנו אבל הוא מספיק גמיש כדי שאפשר יהיה לקפל את הסעפת לצד ימין מבלי לנתקו.

צריך לשחק קצת עם הסעפת כדי שהיא תצא מהמקום (עדיף, כאמור, לבצע את העבודה עם עוד זוג ידיים), מרימים לאט והופכים לצד ימין (אפשר לשים איזה סמרטוט שיהיה מקום רך להניח עליו את הסעפת).

את הפתחים לכיוון השסתומים סותמים עם סמרטוטים/מגבונים כדי שלא יכנס לכלוך לאזור השסתומים.

למכסה שסתומים יש 8 אומים (10 מ"מ), יש לשים לב לשתי השייבות שנמצאות בפאה השמאלית של המכסה מתחת לאומים ולא לשכוח להחזיר אותן לשם בסגירה – פותחים אותם, מנתקים את מכסה בית רצועת הטיימינג שמוחזק בעזרת שני קליפסים מהצדדים.

כדי לפתוח את המכסה עצמו שיושב ממש חזק, מצמידים חתיכת עץ לשולי המכסה בכל מיני מקומות ונותנים דפיקות קלות עם הפטיש על העץ מכיוון למטה כלפי מעלה.
אופציה נוספת היא לקחת מברש שטוח ״גיבור״ להכניס ל/ולי המכסה ולסובב או לשחק איתו שישחרר את המכסה.

מוציאים את המכסה ואת הפלסטיק שיושב מתחת – מומלץ לנקות את שני החלקים עם ספריי קרבורטור ואח"כ עם מים – לבדוק שהפתחים באזור מילוי השמן נקיים, כולל פקק מכסה מילוי השמן עצמו.

מורידים את האטם הישן ומנקים את השפה המתכתית מהסיליקון הישן עם ה scraper לכיוון החוצה מה- camshaft כדי שהלכלוך לא ייפול פנימה. בסוף לוקחים סמרטוט, מרססים עליו ספריי קרבורטור ועוברים על כל היקף השפה.

שמים סיליקון משני צידי השפה אבל לא על כל ההיקף ומעל שמים את האטם החדש. אפשר לשים סיליקון גם מעל האטם החדש אחרי שממקמים אותו. צריך לתת לו שעה להתייבש לפני שמתניעים את הרכב. (אבל יש מספיק עבודה עד אז לכן אין מה לדאוג 😊)
הערת העורך: נהוג לשים סיליקון רק במקומות ״לא חלקים״ או איפה שיש חיבורים של מתכת ולא בכל מקום. בנוסף יש לשים שכבה די דקה

מחזירים את הפלסטיק הפנימי ואת המכסה. יש חשיבות לסדר סגירת האומים של המכסה. אבל משום מה בספר רכב השרטוט מראה 10 אומים במקום 8.
שימו לב שהסגירה לא צריכה להיות חזקה, אלא עם כוח היד. תעשו 2 חזרות על הסדר בעת סגירה.

הסקנו שהסדר צריך להיות כזה:

מחזירים את הכל למקום בסדר הפוך מהפירוק: מכסה בית רצועת טיימינג, צינוריות, בנדים… ואפשר להתניע.
בהצלחה!

המדריך נכתב ע"י Alex Garber
העבודה בוצעה יחד עם התותח: Yosef Salame

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *