תפריט סגור

טיימינג בפונטו איבו/גרנדה שנת 2010

אהלן,
מדובר בפונטו איבו של חבר מהעבודה, שנת 2010. המנוע הוא 1.4 8 שסתומים דגם 350A1.000 אבל התהליך זהה גם בגרנדה מנוע 1.2 דגם 199A4.000

מתחילים בהרמת החלק הקדמי של הרכב באוויר, פירוק הגלגל הימני והדיפון. במקביל תומכים במנוע עם הג'ק וחתיכת עץ כדי לא לפגוע בקרטר.
מפרקים תושבת מנוע – לצורך כך דרושות בוקסות E14 ו-E18 , טורקס נקבה.

כעת ניתן לשלוף את רצועת האביזרים. בעזרת בוקסה 13 מ"מ מסיטים את המותחן עם כיוון השעון כדי לשחרר את המתיחה, ושולפים את הרצועה מהגלגלות.

מפרקים כיסוי טיימינג עליון, מוחזק ע"י 3 ברגים 10 מ"מ. שניים מהם זהים והשלישי המרכזי ארוך יותר. מנתקים מהכיסוי את צמת החשמל שהולכת לחיישן הקראנק.

כמו שניתן לראות, הרצועה כמעט בסוף חייה ותפסנו אותה בזמן. ברכב הזה מחליפים רצועה כל 120K או 4 שנים, מה שבא קודם. הרכב עבר 5 שנים ולכן היא במצב כזה.
ממשיכים לפירוק בסיס תושבת המנוע. 4 ברגים 15 מ"מ שהתחתון מביניהם דורש הרמת המנוע מעט כדי לגשת אליו עם מאריך לראצ'ט.

בעזרת אימפקט משחררים את שלושת הברגים של פולי הקראנק. (ניתן גם להיעזר באדם נוסף שיתן קונטרה מהבורג המרכזי [15 מ"מ] כדי שהמנוע לא יסתובב בפתיחה שלהם.)

מניחים אותו בצד וכעת נגלה לעינינו גלג"ש הקראנק. ניתן עכשיו לפרק את כיסוי הטיימינג התחתון, שמוחזק רק עם בורג אחד 10 מ"מ. מנתקים גם ממנו את צמת החשמל שרצה בתוך התעלה שלו.

עכשיו אפשר לסובב את המנוע ידנית דרך הבורג המרכזי כדי לתאם את סימוני הטיימינג. בגלג"ש הקראנק יש חריץ שאמור להצביע על השפיץ בבלוק (גנבתי תמונה מגוגל) :

לגבי גלג"ש הקאמשפט (שדרך אגב מדובר בתזמון משתנה לכן הוא נראה ככה) לא הייתי סגור על הסימונים. כמו שתראו בהוראות המצורפות מאוטודאטה יש סט נועלים ייעודי ולכן אין סימונים מסודרים.
לכן בחרתי נקודה שסומנה בכחול כנראה במפעל, והיא מצביעה קצת מתחת לקצה הראש.
במקביל סימנתי בראבק עם טוש לבן כל נקודת ייחוס אפשרית בבלוק, ליתר בטחון:

וכנ"ל לגבי הקראנק.
כעת מפרקים את אום המותחן (13 מ"מ) ומסיטים אותו הצידה. שולפים את הרצועה, ומפרקים לגמרי את המותחן.
כשהרצועה בחוץ ניתן לבדוק את משאבת המים לנזילות, חופשים בציר או רעש כלשהו בסיבוב ידני. במקרה שלנו החלטנו לא להחליף משאבת מים.
הרצועה החדשה מגיעה עם 3 פסים צבעוניים. שניים צמודים אחד לשני, שמותאמים לקראנק, והשלישי רחוק מותאם לקאמשפט.
מתחילים מהקראנק ומלבישים אותה לפי הפסים שעליה, לצערי לא צילמתי את זה אך אחד מהם יושב מול החריץ והשני מול עיגול שיש בגלג"ש. ממשיכים למשאבת המים תוך כדי מתיחה עדינה,
משם לקאמשפט- הפס על הרצועה מתיישב על הסימון הכחול בקאמשפט – ולבסוף משחילים את המותחן החדש על הגוז'ון שלו.

מבריגים את האום של המותחן ידנית ומחזקים קלות. כעת בעזרת פלאייר טבעות אבטחה עם ראש זוויתי, מתלבשים על 2 החורים במותחן ומסובבים נגד כיוון השעון. ממשיכים קצת מעבר לסימון הכוונות ובעצם נותנים אובר מתיחה לרצועה. פה למשל רואים "תת-מתיחה" :

סוגרים את האום ומסובבים את המנוע ידנית 2 סיבובים. משחררים שוב את המותחן, הפעם מסובבים אותו בדיוק בין כוונות:

סוגרים סופית את האום – מומנט סגירה 30 Nm.

מחזירים כיסוי טיימינג תחתון, פולי קראנק (שימו לב לפין קטן שיוצא מהגלג"ש ונכנס לחור בפולי) , בסיס תושבת, כיסוי עליון, תושבת מנוע, רצועת אביזרים.
(במקרה שלנו רצועת האביזרים במצב טוב מאוד לכן הוחלט להחזיר אותה.)

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *