תפריט סגור

מהי רצועת הטיימינג והאם ניתן להשתמש בה כחגורה?

אתם בטח זוכרים אותה מהחשבונית הכי גבוהה ששילמתם במוסך, אבל מה אתם באמת יודעים על רצועת הטיימינג, ובעברית, רצועת התזמון?

ובכן, על מנת להבין את תפקיד הרצועה, עלינו להכיר כמה מכלולים שנמצאים במנועי הרכבים שלנו:
מנוע שריפה פנימית בוכנתי מסוג 4 פעימות מורכב מצלינדר אחד או יותר, בתוך כל אחד מהצילינדרים נמצאת בוכנה שעולה ויורדת בהתאם לפעימה בה הצילינדר נמצא: יניקה, דחיסה, עבודה או פליטה.

בראש הצילינדר נמצאים שסתומי יניקה ופליטה. על מנת להכניס תערובת אויר\דלק לצלינדר, שסתום היניקה נפתח, והתערובת נשאבת אל תוך הצילינדר.
כעת, כשיש לנו אוויר ודלק בתוך הצילינדר, הבוכנה עולה מעלה ודוחסת אותם, בו בזמן ששסתום היניקה סגור, וכך נשמר הלחץ של התערובת הדחוסה בתוך הצילינדר.
לאחר מכן מתבצעת הצתה של התערובת, והאנרגיה שמשתחררת מבערת התערובת דוחפת את הבוכנה מטה – זו היא פעימת העבודה. לאחריה נפתח שסתום הפליטה על מנת להוציא את גזי הפליטה מהצילינדר לאגזוז.

בשלבים האלו תפקידה של רצועת התזמון חשוב, מאחר והיא מחברת בין גל הזיזים, ששולט על פתיחת וסגירת השסתומים, לבין גל הארכובה, שמסתובב בהתאם לתנועת הבוכנות. רצועת התיזמון דואגת לכך ששסתומי היניקה יפתחו בדיוק ברגע שנדרש לשאוב תערובת אל תוך הצילינדר, ושסתומי הפילטה יפתחו בדיוק כאשר הגיע הזמן לפלוט את תוצרי הבעירה אל מחוץ למנוע.
במידה ורצועת התזמון תקרע, במרבית המנועים יווצר מצב בו הבוכנה תעלה בו בזמן ששסתום נפתח, ומפגש בין השניים במהירות של אלפי סיבובים לדקה תגרום לעיקום שסתום, פגיעה בבוכנה ולעיתים השבתה של המנוע לאלתר במידה והנזק גדול מנשוא.
ישנם מנועים מסוימים היוצאים מהכלל הזה, ומתוכננים כך שהשסתומים מספיק רחוקים מהבוכנות ולא יפגעו במקרה של כשל בתזמון. מנועים אלו נקראים non interference engine.

עד כה דיברנו על תפקידה של רצועת התזמון, כעת נענה על שאלת החומר ממנו הרצועה עשויה.
ברוב הרכבים רצועת התזמון עשויה מגומי ומחוזקת עם סיבים שעומדים בעומס מתיחה גבוה, בדרך כלל מפוליאוריטן מוקצף. בתקופה האחרונה החלו להופיע גם רצועות מחומרים סיננטים.
הרצועה משוננת בחלקה הפנימי וכך יכולה להתיישב במיקומה המדויק על הקראנקשאפט והקאמשפט, היא עוברת דרך המותחן, לעיתים פולי סרק אחד או יותר ובחלק מהמנועים גםמשאבת המים, כפי שמומחש בתמונה של מנוע D4EA של קיה-יונדאי:

מאחר והעבודה על הרצועה לוקחת לא מעט זמן ודורשת פירוק מספר רכיבים בדרך, רצוי להחליף את אותם רכיבים זולים הנקלעים בדרכנו, כמו למשל משאבת המים ורצועות האביזרים, וכמובן את שאר החלקים במכלול הטיימינג (מותחן ופולי סרק).
לא תמיד תזמון המנוע מתבצע בעזרת רצועת גומי, מנועים רבים עושים שימוש בשרשרת מתכת ולעיתים נדירות ניתן להתקל גם במנוע שמתוזמן באמצעות גלגלי שיניים. עלות ייצור השרשרת יקרה יותר, אך השרשראות כמעט ולא דורשות תחזוקה לאורך חיי המנוע, לפחות לא בתדירות של רצועת הטיימינג עשוית גומי. לעומת זאת, אם שרשרת המתכת מתארכת או כושלת מסיבה כלשהי, עלות התיקון תהיה יקרה יותר מאשר רצועת הטיימינג הזולה.

כל כמה זמן דרושה החלפה או תחזוקה לרצועת התזמון?
רצועת הטיימינג עובדת במהירות גבוהה, לחץ גבוה וכוחות מתיחה חזקים, תנאי חום גבוהים ולכן היא גם תקופת השירות שלה מוגבלת.
כל יצרן דורש מגדיר זמני\טווח החלפה בתנאים שונים, לרוב הטווחים נעים בין 75 אלף ל150 אלף ק"מ להחליפה, או כל 3-6 שנים (המוקדם מבינהם). רצוי להסתכל בספר רכב, ואם אין כזה בנמצא, לשאול בקבוצת הפייסבוק שלנו.
כאמור – נזק לרצועת הטיימינג עלול להוביל להוצאה כספית גבוהה מאוד, לכן חובה להחליפה כטיפול מונע, עוד לפני שהיא תכשל.

בקניית רכב משומש חובה לוודא מול הבעלים הקודמים מתי הוחלפה הרצועה. במידה ואין בידי הבעלים הקודמים היסטוריה על החלפת הרצועה, בחלק מהרכבים ניתן לפתוח די בקלות את המכסה העליון של רצועת התזמון ולהתרשם ממצבה. אם היא יבשה וסדוקה, חובה למהר ולהחליף אותה. כמו כן, ברכישת סט טיימינג חדש, רצוי לבדוק שהרצועה ושאר החלקים מגיעים מיצרן גדול ומוכר בתחום ולא מחברה עלומת שם באיכות מפוקפקת, שעלולה להכשל לפני הזמן.

ישנם באינדקס האתר מספר מדריכים המפרטים את הליך החלפת רצועת טיימינג בחלק מן הרכבים, השארו מעודכנים למדריכים נוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *