תפריט סגור

פולקסווגן גולף 2001 – החלפת גומיית ציריה פנימית (מתאים לעוד ואגיות ודומה מאוד ברכבים נוספים)

הרכב המדובר הוא ואג גולף 2001 אוטומטית, מנוע 1.6L AEH. המדריך מתאים גם לואג בורה mk4 (וכנראה לעוד ואגיות).
היה נדרש להחליף את הגומיה הפנימית של הציריה כי היא נקרעה וזה היה רק עניין של זמן עד שהגריז יתחיל לצאת ולכלוך יתחיל להיכנס. אז לא כדאי למשוך עם הטיפול הזה.
רמת קושי: בינונית. לא חייבים עוד זוג ידיים וניתן לבצע את העבודה לבד. זמן מוערך: בפעם השנייה שעשיתי וכבר הכרתי את כל התהליך: לקח לי שעה לפרק את הציריה, עוד כשעה בשביל להחליף את הגומיה ועוד שעה להחזיר.
בפעם הראשונה שעושים כמובן שהכל ייקח יותר זמן.

כלים נדרשים:

ג'ק, בוקים וידית כח לפתיחת הברגים של הגלגלים
בוקסה 13ממ
בוקסה 12-point של 30ממ
ביט triple-square של 10ממ
Snap ring pliers
ידית כח קטנה
ידית כח גדולה (50-60 ס"מ) או מברגת אימפקט נורמלית כמו מילוואקי ולא סיני מצ'וקמק
ידית מומנט
ראצ'ט
מאריך של ראצ'ט
דורן ופטיש רגיל או אפציר
סכין יפנית
מברג שטוח
cutter (אם הגומיה הנוכחית סגורה עם אזיקונים)
אופציונאלי: כלי לחיצה מיוחד לסגירת חובק ממתכת על-גבי הציריה (אם לא שמים אזיקונים)

חלפים דרושים:

גומיה חדשה (עדיף איכותית ולא אוניברסלית אם יש ברירה)
גריז המתאים לגירוז הציריה שמכיל mos2. שקית של 90ml תספיק
אזיקונים עבים או חובק מתכת מיוחד (רק אל תקחו אזיקוני מתכת – הם מתפרקים. אזיקוני פלסטיק עבים דווקא מחזיקים מצוין). ישנם שני סוגים של חובקים ושל כלים המתאימים לחובקים אלה. תחפשו קצת באינטרנט איך כל זוג נראה שלא תקנו חובק מסוג אחד כשיש לכם כלי מהסוג השני.
רצוי להצטייד גם באטם פעמון (מס' 8 בתמונה מטה)

טיפ לפני שמתחילים את העבודה:
תוודאו שהגומיה שבידיכם מתאימה בוודאות לציריה שלכם לפני שמתחילים לעבוד. ניתן לבדוק גם את האורך של הגומיה המותקנת אצלכם ברכב וגם את ההיקף/קוטר לפני שאפילו מפרקים את הציריה.

תהליך העבודה:

לפני הרמת הרכב, מתחילים משחרור הברגים של הגלגל ושחרור האום במרכז הגלגל שמחבר את הציריה לנאבה. האום הזה סגור מאד מאד חזק. לצורך פתיחת האום צריך בוקסה 12-point 30ממ וידית כח גדולה או אימפקט. אם משתמשים בידית כח, אפשר להלביש עליה צינור וליצור הארכה או להשתמש בג'ק שידחוף את הידית נגד כיוון השעון. אבל בעיקרון, משקל הגוף אמור להספיק בשביל לפתוח אותו.

כשהברגים והאום משוחררים חלקית, אפשר כבר להעלות את הרכב ולשים אותו על בוק.
פותחים את ברגי הגלגל, מורידים אותו ושמים מתחת לרכב לצורך ביטחון נוסף (כמו שתמיד רצוי לעשות).
פותחים את האום המרכזי.
פותחים את שלושת הברגים של תפוח משולש באמצעות בוקסה 13ממ.

בספר של היינס יש טיפ שאומר שכדאי לתמוך בציריה ע"י קשירתה לבולם או מקום אחר כדי שלא יקרה מצב שאתם תפרקו צד אחד והיא תיתלה מהצד שני עם כל המשקל. אם אין לכם איך לתמוך בה עם הידיים תוך כדי הפירוק רצוי לעשות את זה (כמובן לא חובה, בפעם השנייה ויתרתי).
משחררים את ששת הברגים שמחזיקים את הציריה בצד של הגיר. לצורך כך משתמשים בביט triple-square 10ממ, ידית כח קטנה ומאריך. לאחר שחרור ראשוני, פותחים עם ראצ'ט.

על-מנת שהציריה לא תסתובב כשאתם פותחים את הברגים, תתקעו מברג דרך הקאליפר לאמצע של דיסק בלם. כל פעם שאתם מסיימים לפתוח בורג אחד, תוציאו את המברג ותסובבו את הדיסק/ציריה כך שהבורג הבא יהיה מולכם ואז תחזירו את המברג. וכך הלאה עבור כל ששת הברגים.

הערה כללית: במקרה של הרכב הנ"ל, לא נשפך שמן גיר כשמפרקים את הציריה. יש רכבים אחרים שכן וצריך לבדוק את זה ולהיערך מראש.
כשהציריה משוחררת משני הכיוונים, תדחפו אותה עם האצבעות מכיוון של הגלגל פנימה כדי שהיא תתכווץ. תתחילו לשחק עם הדיסק והקאליפר כדי להוציא את הציריה מהצד של הגלגל. הפירוק של תפוח משולש נותן את האופציה להרחיק את הדיסק ולאפשר להוציא את הציריה. שימו לב ותזכרו איך אתם מוציאים את הציריה כדי לא להסתבך אח"כ עם החזרתה למקום.

כשהציריה בחוץ, ניתן לעבור לחלק השני של החלפת הגומיה.

תבדקו שוב שהגומיה שקניתם מתאימה. אם כן, תפרקו את החובקים הקיימים של הגומיה עם מברג (או תחתכו עם קאטר אם יש אזיקונים). אפשר לחתוך את הגומיה עם סכין יפנית או להחליק אותה הרחק מהפעמון ואז אח"כ לשלוף החוצה כשהפעמון והtripod מפורקים. תתחילו מפירוק מכסה הפעמון (מס' 1 בתמונה הראשונה). למכסה יש 3 שיניים שמחזיקות אותו. תשתמשו במברג שטוח כדי לפתוח קצת שתיים מהשיניים האלה (לכופף החוצה). זה מספיק כדי להוריד את המכסה.

תנקו את המכסה, את ה tripod ואת הפעמון עם סמרטוטי מיקרו-פייבר (לא סמרטוטים רגילים ולא מגבת נייר כדי לא להשאיר סיבים או פיסות נייר קטנות שידבקו ולא תשימו לב אליהם בהרכבה).

תשתמשו ב snap ring pliers כדי לפרק את ה c-ring מטבעת ה tripod.

עכשיו , תעלו את הפעמון כלפי הקצה השני ותוציאו את ה tripod. ייתכן והוא יחליק בקלות אבל ייתכן שהוא תקוע די חזק.
אפשר לנסות להשתמש באפציר.

רק שבמקרה שלי הוא החליק על-גבי טבעת ה tripod. ולכן נאלצתי להשתמש בשיטה קצת יותר אגרסיבית עם פטיש ודורן ע"י מכות מכל הכיוונים על-גבי טבעת הtripod. את הדורן עטפתי בבד/פיסת קרטון כדי לרכך את המכות שמקבלת הטבעת.

הערה חשובה: לא משנה מה השיטה, תיזהרו על גלגליות הtripod שלא תפגעו בהן! שלא יתעוותו ושימשיכו לשבת במקומן כמו שצריך.
כשה tripod בחוץ, אפשר להוציא את הפעמון החוצה וגם להחליק את הגומיה החוצה על-גבי הציריה (במידה ולא חתכתם אותה לפני-כן).
תנקו ביסודיות את כל החלקים מהגריז הישן: פעמון, tripod, c-ring, מכסה פעמון, ציריה.
תחליפו אטם פעמון במידה ורכשתם.

עכשיו אפשר להתחיל להרכיב הכל בחזרה.
בספר של היינס יש טיפ שאומר שכדאי לשים מסקנטייפ על קצה הציריה (איפה שהשיניים שלה) כדי להחליק את הגומיה ולא לפגוע בה. אבל זה לא חובה.
תחליקו את הגומיה מעלה על-גבי הציריה (קודם הקצה הדק של הגומיה…), אח"כ תשימו את הפעמון (כנ"ל, לבדוק כיוון), אח"כ את ה tripod.
הערה חשובה: ה tripod לא סימטרי! יש להרכיב אותו על הציריה עם הצד הקטום. תסתכלו מקרוב על הטבעת משני הצדדים ותראו את ההבדל.

ייתכן שהטבעת לא תחליק גם בחזור. אז אתם כבר מכירים את התרגיל: פטיש, דורן ומכות רכות מסביב על הטבעת.

עכשיו תחזירו את ה c-ring שמאבטח את טבעת ה tripod.
הערה חשובה: תוודאו שהטבעת הגיעה עד הסוף ושה c-ring יושב כמו שצריך במקומו בחריץ המיועד לכל אורך ההיקף!

עכשיו ניתן לגרז. תחלקו את הגריז בערך חצי-חצי משני צידי טבעת ה tripod בתוך הפעמון. שימו את הטבעת באמצע הפעמון ותמלאו גריז בכל שלושת המעברים של הפעמון: קודם מהצד של המכסה.

עכשיו תחזירו את המכסה ותלחצו בחזרה את השיניים שכופפתם לפני-כן עם פלייר. לפני הלחיצה, תוודאו שהמכסה יושב במדוייק והחורים שלו מיושרים עם החורים בפעמון דרכם עוברים הברגים.

תעמידו את הציריה על המכסה ותכניסו את הגריז הנותר בשלושת מעברי הפעמון מהצד השני.

תלבישו את הגומיה על-גבי הפעמון ותוודאו שהקוטר מתאים בדיוק (!). כלומר, שהגומיה עוטפת את הפעמון בצורה צמודה.
הנה דוגמא לאיך זה לא אמור להיות:

על-גבי הציריה ישנו סימון המצביע איפה אמור לשבת החלק הצר של הגומיה. בפעמון ישנו חריץ לאורך ההיקף ואילו לגומיה יש בליטה לאורך היקף בצד הפנימי של החלק העבה שלה שאמורה להיכנס לחריץ הזה.

כששני צידי הגומיה יושבים במקומם, תוודאו שכאשר הפעמון זז קדימה ואחורה אז הגומיה מספיק ארוכה ונמתכת בחופשיות ולא יתר על המידה.

תאזקו את שני צידי הגומיה עם אזיקונים. שימו לב שהצ'ופצ'יק של האזיקון לא יהיה מול החור של הבורג כדי שלא יפריע לכם אח"כ בסגירה.

כמובן שאם יש לכם חובק מתכת עם כלי מיוחד שנועל אותו, אז תשתמשו בזה במקום אזיקונים.
סיימנו את השלב השני 😊
עכשיו זה הזמן להחזיר את הציריה בתהליך הפוך מהפירוק ולעשות נסיעת מבחן.
הערה: כשאתם מחזירים את הציריה באזור של הגלגל – אל תשתמשו בכח. לציריה יש שיניים בקצה שאמורים להשתלב יפה בתוך המיסב של הנאבה. אז בזהירות בשלב הזה: תכוונו ולא על עיוור כדי לא לדפוק שום דבר.
מומנטים לסגירה:
שלושת הברגים של תפוח משולש – 20nm
ששת הברגים של הציריה בצד של הגיר – 70nm
הברגים של הגלגלים – 120nm (או בכח היד עם ידית הכח שהגיעה עם הרכב)
האום המרכזי – טוב, יש לזה ממש מתכון שלם אם אתם יקים ורוצים ללכת ממש לפי הספר. רק שבשביל זה צריך ידית מומנט שיודעת למדוד נעילה במעלות ולא רק ניוטון-מטר. בגדול, זה הולך ככה: סגירה בניוטון-מטר ואז סגירה נוספת במעלות, שחרור חלקי של 180מעלות, סיבוב הגלגל 180מעלות ושוב נעילה בניוטון מטר ואז שוב במעלות.
I shit you not

הנה המתכון הרשמי עם המספרים (במקרה שלנו מדובר באום ולא בורג, לכן מסתכלים על מה שנמצא מתחת ל “hub nut”):

גילוי נאות: לא ממש הבנתי את שלב 4 שאומר לסגור ב 50nm וזאת משום שאני לא מאמין שאחרי סגירה ב 200nm ושחרור חלקי של 180מעלות האום יגיע לפחות מ 50nm. אז יכול להיות שיש פה טעות והכוונה הייתה 150nm או 250nm או לסגור אקסטרא 50nm ממה שזה עכשיו לאחר השחרור החלקי בשלב 2 (לא יודע איך עושים את זה בכלל).
קיצר, לא יודע להגיד. מי שהבין – אשמח אם יעדכן אותי בעניין.
גילוי נאות ב': אין לי ידית מומנט מגניבה כזאת שמודדת מעלות ולא ביצעתי את המתכון הלכה למעשה אלא יותר לפי העין, או כמו שנהוג לומר אצלנו בכנופיה: "ברגש".
כלומר, כן סגרתי, שחררתי קצת, סובבתי את הגלגל +- 180 מעלות ואז סגרתי שוב. אבל זה לא היה מדוייק.
הערה: בסוף הטיפול יש מאין אופוריה ורצון עז שכזה לסגור את האום המרכזי ממש ממש חזק. אז למרות שהוא אמור להיות סגור חזק (כפי שרואים בספר, באזור ה 250nm בסופו של דבר), אם אין לכם ידית מומנט שמגיעה למומנטים גבוהים, אל תתפרעו עם זה יותר מדי. למשל, אל תביאו צינור מאריך של מטר וחצי על ידית הכח שלכם ותהדקו כאילו אין מחר. וזה משתי סיבות עיקריות:
א) כי יש מחר. יבוא יום ותרצו שוב לפרק את הציריה ואז תתבאסו.
ב) סגירה חזקה מדי עלולה לגרום לכך שאח"כ במהלך הנסיעה תידפק לכם הנאבה/מיסב שלה. ואז ממש תתבאסו…
זהו. נסיעת מבחן וסיימתם!

המדריך נכתב ע"י Alex Garber

2 תגובות

  1. איתן

    האם נדרש לעשות כיוון פרונט לאחר פירוק שלושת הברגים התחתונים של התפוח משולש?
    האם לא עדיף לשחרר שני ברגים של הנאקל של הבולם כדי לאפשר את התנועה של הדיסק היוצה מהציריה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *