תפריט סגור

ניקוי חיישן MAF טויוטה אוריס – Toyota Auris 2008

*המדריך נעשה על טויוטה אוריס 2008, אך מתאים לרוב דגמי טויוטה ולקסוס אפילו במק"ט החיישן. בנוסף, העבודה דומה ברוב הרכבים.
אם הגעתם לכאן כבר נתקלתם בתסריט הבא:
אתם מניעים את הרכב, משלבים להילוך, יוצאים מהחניה, לוחצים על הגז.. וכלום לא קורה, הופ, עברו כמה שניות ופתאום הרכב מתחיל לנוע, לוחצים שוב, והסיטואציה חוזרת על עצמה, בליווי ריח נוראי מצינור הפליטה.
נורת CHECK ENGINE נדלקת, בסריקת תקלות יגיע בדרך כלל קוד תקלה P0172, למרות שיכול להיות גם P0175.
התקלה יכולה להיווצר ממספר גורמים, אתן סקירה קצרה שתעזור לכם להבין:
המנוע עובד על תערובת של אוויר ודלק, על מנת שהבעירה בצלינדרים תהיה תקינה נדרש יחס אויר דלק מסויים (סטוכיומטרי) של 1:14.7, כלומר לכל מולקולת דלק נדרשות 14.7 מולקולות  אויר. דוושת התאוצה (הגז) ברכב שולטת על פרפר מצערת, השליטה יכולה להיות מכאנית -כבל, או אלקטרונית – מחשב מפעיל מנוע חשמלי. הזוית של פרפר המצערת אותו הזזנו עם דוושת התאוצה, קובעת כמה אויר יכנס למנוע בפעימת היניקה. כמות הדלק לעומת זאת מחושבת על ידי המחשב בעזרת מערך חיישנים מסוגים שונים שבודקים כמה אויר זרם בפועל למנוע, טמפרטורת האויר ועוד..

ברכבים רבים בין בית הפילטר לבית המצערת, או על בית פילטר האוויר עצמו, קיים חיישן קטנטן שמחשב את כמות האוויר הנכנסת, בעברית הוא נקרא חיישן מד כמות אוויר, ובאנגלית חיישן MAF (Mass Air Flow Sensor), אשר מודד את כמות האויר העוברת אל סעפת היניקה, מה שמאפשר למחשב לחשב את כמות הדלק שיש להזריק אל תא הבעירה. לכן, כאשר החיישן מקולקל או מלוכלך, המחשב עלול לקרוא כניסה של כמות אוויר גדולה מן המציאות, ובכך להזריק יותר דלק לתא הבעירה. בתגובה ליחס שגוי זה, חיישן החמצן ידווח למחשב על שגיאת 'תערובת עשירה (בדלק)'.
מלבד חיישן ה-MAF, התקלה יכולה לנבוע מתקלה בחיישן החמצן, מצינורות ואקום סדוקים, בעיה בלחץ הדלק, במזרקי הדלק, בחיישני טמפרטורת נוזל הקירור או התרמוסטט, וגם מבעיית הצתה אחרת (פלאגים, קוילים או חוטי הצתה).
הפתרון הנפוץ והפשוט ביותר מסתכם בחיישן הMAF שמתלכלך, אך כמובן בדיקה פשוטה גם כן היא זיהוי בריחות ואקום מהצינוריות.
על מנת לראות איך הבעיה מתפקדת נוכל לפתוח את אופציית Fuel Trim Long Term – פונקציה המציגה את כמות הדלק שהמחשב מבקש 'לחתוך' מההזרקה, במידה ותהיה לנו תערובת עשירה, הוא כמובן יראה לנו ערכים הנמוכים מ0, (-30% למשל), נחכה קרוב לדקה כדי שהמחשב יעבור למצב עבודה בחוג סגור ונצפה בתוצאות שיראו כך עם התקלה:

תוצאת סריקת Fuel Trim Long Term

לצורך התהליך נזדקק לפריטים הבאים:
*מברג פיליפס
*ספריי ניקוי חיישן MAF (ולא שום דבר אחר), יש לLiqui Moly ספריי כזה בבקבוק לבן

תוצאת תמונה עבור ‪liqui moly maf sensor cleaner‬‏

נפתח את מכסה המנוע, נסתכל על בית פילטר האוויר ונזהה את חיישן הMAF

בית פילטר האוויר, עליו יושב חיישן הMAF

ננתק אותו מהקונקטור שלו, ונבריג החוצה את 2 ברגי הפיליפס המחזיקים אותו.
נשלוף את החיישן ונרסס אותו בספריי הניקוי, חשוב לרסס על חוט הלהט שהוא בעצם האינדיקטור לזרימת האוויר.

חיישן MAF לאחר פירוק

נחכה לייבוש ונחזור על התהליך בצורה ההפוכה.

חשוב לציין שמד כמות האויר היינו מכלול רגיש ויקר. אל תשפריצו עליו ספריי ניקוי קרטורטור, ספריי בלמים, ושאר חומרים שמצאתם במגרת הכלים של אבא. יש להשתמש בספריי יעודי, ולהזהר לא לגעת בחוט הלהט עצמו עם הידיים.

בהצלחה!

תגובה 1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *