תפריט סגור

החלפת מסנן דלק בקיה פורטה דור ראשון

המדריך נכתב על ידי אלכסיי גורל
החלפת מסנני דלק לקיה פורטה 2011 – בנזין.
לאחר 60 אלף ק"מ הגיע הזמן להחלפת מסננים.
לרכב הזה קיימים 2 מסננים:
מסנן גס (3109007000) מסנן את הדלק מחלקיקים גדולים לפני המשאבת דלק ומונע מהם להרוס אותה מהר.
מסנן עדין (319102H000) – והוא בא להגן על מזרקי דלק. בגלל חורים המאוד דקים במזרק כל חלקיק קטן יכול לסתום אותו וערבוב של דלק עם האוויר לא יהיה אחיד ומפה לא תהיה שריפת דלק טובה מה שיגרום בסוף לתצרוכת דלק גדולה ותקלת תערובת עשירה.
את הפירוק לפי דעתי עדיף לעשות כאשר מיכל דלק כמעט ריק.
מסנני דלק האלו הנמצאים בתוך מיכל דלק והם מהווים מן מודול כזה שמורכב ממספר רכיבים:
1)משאבת דלק
2) מדיד כמות דלק במיכל
3) שסתום וויסות לחץ דלק
4) מסנן עדין
5) מסנן גס
6) ומספר שסתומי אל חוזר, צינורות, גומיות ובתים בהם הכל מורכב.
לפני תחילת עבודות אני פירקתי את המושב האחורי ואת 2 המשענות – עדיף אשקיע עוד 10 דקות עבודה ופתיחה של 6 ברגים מאשר במקרה וישפך דלק אני אשבור את הראש חודשים על איך להעיף ריח של דלק מהסלון.
מתחת למושב אחורי יש מכסה שחור שאליו מוביל חוט חשמלי. המכסה לא תפוס חזק ובקלות מתפרק, הוא מוחזק בסוג של דבק.
מכאן מגיעים לחלק החיצוני של המודול וניתן לראות מס' חיבורים.
1) פלג משולב של משאבה/מדיד כמות
2) חיבור צנרת אספקה דלק מהמיכל למנוע
3) צינור למישוב אדים (קאניסטר/EVAP)
ממליץ לפני פתיחה ועבודה לנקות את האיזור מאבק ולכלוך, אני ניקיתי עם ספריי קרבורטור וניגבתי.
לפני עבודה מומלץ לזכור את כמות דלק שלפני ההחלפה. לאחר הרכבה צריך לראות פלוס מינוס אותה כמות. כאשר הכמות תחרוג זה יהיה סימן למשהו לא בסדר עם מערכת חיווי (מצוף/מדיד).
שלב הבא הוא להוריד לחץ מצנרת אספקה – מפרקים פלג חשמלי ומניעים את הרכב. במידה ורכב עמד כל הלילה סביר להניח שלא יניע. במידה ורכב נסע או הופעל סוויץ למצב ON לפני זמן קצר אז הרכב עוד יעבוד כדקה ויתכבה מחוסר לחץ דלק.
לאחר מכן אפשר להתחיל בפניתח צנרות.
צנרת אספקה נפתחת בכמה שלבים:
א) מרימים את החלק האדום
ב) לוחצים על 2 קליפסים בצבע כחול ומזיזים את הצינור אחורה עד הפירוק. בזמן ניתוק של הצנרת אמור לצאת דלק בכמות קטנה. במידה ולא בוצע הורדת לחץ (לחץ יכול להגיע מעל 3Bar) הדלק ישפריץ הרבה יותר חזק וסתם ילכלך את האיזור וישאיר ריח רע.
לאחר פירוק צנרות אפשר להגיע לפתיחת אומים עם בוקסה 8 מ"מ, סה"כ 8 אומים. האומים מחזיקים טבעת לחץ שתופסת את המודול בזווית נכונה ולחוץ למטה. אחרי פירוק של טבעת המודול טיפה יתרומם כי יש שם קפיץ ובנוסף יהיה אפשר לראות את אטם שבין מיכל למודול. את האטם אפשר להוציא לפני או אחרי תלוי בנוחות (מק"ט 1209520490).
לאחר מכן צריך לשלוף את מודול בזהירות ועדינות רבה. הסיבה היא שיש מצוף שמודד כמויות דלק והוא הולך לחלק האחורי של המיכל. בגלל שעבודה מתבצעת דרך חוק בקוטר של מודול המדיד עלול להיתקע בתקרה של המיכל ונדרש בעדינות ובזווית להוציא את המודול מבלי שיפגע המצוף. פגיעה במצוף ובמוט שלו יכולים להביא לנתוני כמויות דלק שגויים.
לפני השליפה ממליץ להביא איזה כלי קיבול בשביל ישר להעביר את מודול לתוכו שלא יטפטף דלק ממנו בתוך הסלון. אני השתמשתי בחמגשית אלומיניום.
אחרי הוצאה של המודול נעביר אותו להמשך עבודה במקום נוח יותר.
עכשיו אפשר להתחיל בפירוק של מודול. בגדול יהיה צורך בפירוק של כל המודול וזה בגלל שהכל מתחבר מסביב למסנן וגם בתוכו.
1) לפרק את מדיד ומצוף – פלג למעלה וקליפס שמחזיק אותו, לאחר מכן מזיזים אותו בעדינות למטה ומפרקים.
2) פירוק של שסתום וויסות לחץ – נדרש פירוק של חובק מתכתי עם גומיה והוא נתפס בשני מקומות ע"י קליפס מתכתי. לאחר מכן ניתן לפרק את צנרת עודפים שמתחברת לכוסית (לא פירקתי את החובק על הצנרת כי הצנרת נדבקה אל השסתום).
3) פירוק צנרת אספקה ממסנן – מוחזק ב3 מקומות ונדרשת עבודה עדינה בשביל לפתוח שעדינות את 3 המקומות ושליפת חיבור צנרת למעלה. יש לשים לב לאטם אשר נשאר תקוע בתוך החיבור (מק"ט אטם
4) לאחר מכן אפשר לפרק את הכוסית החיצונית שהיא מוחזקת ב3 מקומות וגם שם נדשרת זהירות. שכוסית יורדת למטה ואפשר לראות בתוכה את הלכלוך ושסתום אל חוזר.
5) פירוק של מסנן גס – המסנן מוחזק ע"י דיסקית נעילה ומתפרק בכוח ע"י משיכה למטה, נדרש להפעיל קצת כוח. במקרה שיש מסנן כזה חדש לא קריטי עם יפגע בפירוק.
6) פירוק פלטת חיבורים מכלוב המסנן – הפלטה נתפסת ע"י 2 מוטות מתכתיים שבאחד מהם יש קפיץ (לפי ספרות אמורים להיות קפיצים על כל אחד – כנראה שכחו להרכיב. הרכב באחזקת ליסינג היה). סוף מוט מגיע למקום עם 3 עלים בצורה קונים ובכדי לתת לו אפשרות לצאת צריך טיפה לפתוח אותם ולשחרר את המוט, וגם את השני.
7) שליפת מסנן מכלוב – מוחזק ב2 מקומות ע"י קליפס, פותחים אותם בו זמנית ומוצאים את המסנן העדין עם משאבה מורכבת בתוכו.
הוצאת משאבה מתוך המסנן – דוחפים את המשאבה בעדינות למטה והיא תצא מסמסנן. יש לשים לב לאטם אפשר נשאר בתוך המסנן ו2 מרווחונים.
9) החלפה של מסנן העדין וביצוע הרכבה בסדר ההפוך.
מה שכן את האורינג של מסנן אשר נמצא בחיבור צנרת אספקה הרכבתי לתוך המסנן העדין ואז לאחר מכן שהגיע זמן לחיבור צנרת פשוט הרהבתי את המחבר. לטובת שימון של האטמים אפשר להשתמש בדלק. בנוסף לטובת הוצאת אטמים ממקומות סגורים השתמשתי בפינצטה מפלסטיק ושפכתי דלק לטובת סיכה.
בנוסף יש תמונות עם הערות לטובת הבנה יותר מדוייקת.
לאחר בדיקה שאטם אפור תקין אפשר לסגור הכל. מחברים את כלל החיבורים. מסובבים סוויץ למצב ON פעם אחת למשך 10 שניות (לטובת בניית לחץ בצנרת אספקה), מכבים ושוב חוזרים על הפעולה ומניעים.
סימנים לעבודה תקינה היא חוסר ריח דלק בסלון כשהרכב עומד וגם אחרי תדלוק. הרכב מניעה כרגיל או יותר מהר. בזמן לחיצת גז עד הסוף המנוע לא נחנק.
כמו שאפר לראות כי החלפת מסנני דלק שנמצאים בתוך מיכל דלק היא פעולה לא כזו פשוטה בהשוואה להחלפת מסנן שמן, ונדרשת פה זהירות רבה ועבודה עדינה. עלות של הטעות יכולה להיות גבוהה.
ללא ספק החלפת מסנני דלק היא חיונית למערכת הדלק והזרקה. בנוסף גם היצרן מגדיר החלפה (לא מתיחס לאירופה כי אנחנו לא אירופה מבחינת תקני איכות הסביבה).
פירוק צנרת עודפים. במקרה שלי לא הצלחתי לנתק חובק של הצנר בחיבור עם הווסת עקב צינורית מאוד עקשנית. החלטתי שלא בא לי קרע וניתקתי מהכוסית. בנוסף יש לדאוג ל4 גומיות שחורות שלא הולכות לאיבוד. הגומיות נועדו להרים את מודול במיכל דלק לטובת זרימת דלת תקינה ומניעת רעידות ורעש מעבודת משאבה.
צילום מתוך ספר רכב לגבי החלפת מסנן דלק. מסנן גס אני מחליף על הדרך, העלות שלו נמוכה.
מבנה מסנן גס. 2 שכבות של רשת

מק"ט לאטם משאבה
לאחר שליפת משאבה מהמסנן כך היא צריכה להיות מוכנה לפני הרכבה. בתמונות מצויינים מקומות שבהם נשארים תקועים מרווחון ואטם.
הוצאת מסנן עדין מכלוב
ניתוק צנרת דלק ממסנן עדין לפלטה. קיימים 3 קליפסים. בתמונה נראה אחד מתוך שלושה קליפסים.
פתיחת כוסית חיצונית. בתמונה הכוסית מפורקת. בתרשים מקומות קליפסים לטובת פתיחה
פירוק ווסת לחץ
כמו שניתן לראות מדיד הוא רכיב חשמלי שתבול בתוך הדלק. העבודה שלו בעצם מעבר של מחוג דק על גבי מגעים. כאשר מגעים אינם נקיים יש אפשר לנקות אותם בעזרת ספריי מגעים ללא שמן. בזהירות רבה, רכיב מאוד עדין
פירוק מדיד/מצוף
שלב B בתמונה אפשר לא לעשות במקרה וצנרת אספקת אדי דלק ניתנת להזזה פנימה. טבעת הידוק ממוקמת נכון כאשר 2 משולשים חופפים בצד שמאל של הטבעת בתמונה ובנוסף 2 הפינים נכנסו לתוך מגרעות על גבי הפלטה
מודול מפורק. אין בתמונה מסנן עדין וכוסית חיצונית

מקום אופייני של אטם אשר נשאר לאחר פירוק תקוע בתוך המחבר. לפני הרכבה מומלץ להעביר אותו לחיבור שעל מסנן העדין ולהרטיב עם דלק לטובת כניסה חלקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *