תפריט סגור

סובארו B3 2009 – החלפה מלאה נוזל גיר אוטומט

הרכב: סובארו B3 שנת 2009 אוטומט מנוע 1500 קוד מנוע EL154

אני ממליץ לעשות החלפה חלקית כל 45K. מאחר והרכב בן 9 והגיע כבר ל 105K עם הנוזל המקורי שלא הוחלף מעולם, הלכתי על החלפה מלאה שלו
כדי להחליף את כל נוזל הגיר ברכב, נשתמש בשיטת ניתוק צינור החזרה מקולר הגיר והכנסתו לבקבוק. הנעת הרכב תפעיל את משאבת נוזל הגיר והוא יזרום לבקבוק שאליו נאסוף את הנוזל המשומש.

לפני תחילת העבודה יש לבדוק את מדיד נוזל הגיר ולקבל מושג כמה יש כרגע בתיבה. אם הכמות תקינה, נוכל לרוקן ולמלא בדיוק את אותה הכמות שרוקנו.

כלי עבודה: 8 ליטר סובארו ATF, בוקסה 17, בקבוקים וג'ריקנים ריקים, משפך, צינור.

פותחים את קרטר הגיר עם בוקסה 17 ומרוקנים לכלי קיבול. לא לשכוח לשים בד / קרטון מתחת כדי לא ללכלך את ארצנו היפה

מנקים את הבורג משאריות המתכת שנדבקו אליו, סוגרים את הקרטר וממלאים את אותה הכמות שהוצאנו. יצאו בערך 3 ליטר
המילוי מתבצע דרך המדיד. אפשר לשים עליו משפך / משפך ארוך, ואפשר גם עם צינור שקוף למי שיותר נוח

עוברים לריקון הנוזל דרך צינור הקולר. לגיר יש 2 צינורות שיוצאים ממנו: האחד נקרא צינור כניסה והוא אחראי על העברת הנוזל מהגיר לקולר שהוא למעשה הרדיאטור (או קולר חיצוני למי שיש), שם הנוזל מתקרר וחוזר לגיר דרך הצינור השני שנקרא צינור החזרה, או צינור היציאה. צינור זה אחראי על העברת הנוזל חזרה מהקולר לגיר.

כדי לגלות איזה צינור כניסה ואיזה חזרה (לא כתוב עליהם) יש לנתק אחד מהם מהקולר, לכוון אותו לבקבוק, ועל המחבר החשוף להלביש צינור שקוף ולכוון לבקבוק אחר. כדי לנתק את הצינור צריך לתפוס את הבנד בעזרת שפיץ-פלייר ולהרחיק אותו מנקודת החיבור. כך זה נראה לפני שכיוונו לבקבוק:

יש להניע לשניה ולדומם. עכשיו בודקים: אם הבקבוק שהתמלא בנוזל זה הבקבוק שכיוונו אליו את הצינור השקוף, הצינור שניתקנו הוא צינור הכניסה. נצטרך לחבר אותו חזרה, לנתק את הצינור השני (צינור החזרה) ולכוון לבקבוק. צינור החזרה זה הצינור שממנו מרוקנים נוזל גיר. בדרך זו (צינור כניסה מחובר וצינור חזרה מנותק) הנוזל יצא מהגיר אל הרדיאטור אך לא יחזור לגיר אלא לבקבוק שלנו. לצורך העניין, אם היינו מרוקנים מצינור הכניסה, כל הנוזל שהיה בקולר ובצינור החזרה לא היה מוחלף. אגב, גם ספר הרכב מורה לנו להשתמש בצינור החזרה.

לפי היצרן, כמות נוזל הגיר ברכב היא 8.1-8.3 ליטר. בגלל שרוקנתי מהקרטר 3 ליטר, הנחתי שיש לפחות עוד 4 להוציא דרך צינור הקולר. לכן את הצינור כיוונתי לבקבוק 2 ליטר ומילאתי אותו פעמיים. כמובן שבין לבין ממלאים נוזל בכמות שהוצאנו.
כלומר הנעתי את הרכב, חיכיתי שהבקבוק יתמלא (הוא מתמלא מאוד מהר!), דוממתי, מילאתי 2 ליטר דרך המדיד, שמתי בקבוק חדש וחזרתי על התהליך. הוצאנו 4 ליטר ומילאנו 4 ליטר. בנתיים 7 ליטר הוחלפו, כולל ה 3 שרוקנו מהקרטר

בבקבוק הבא כבר התחלתי יותר לשים לב לצבע של הנוזל וברגע שראיתי שיוצא נוזל חדש דוממתי את הרכב ומילאתי את הכמות שהוצאתי דרך המדיד. ההחלפה הסתיימה

ביצוע בדיקת נוזל גיר

אנחנו עבדנו בשיטה של מילוי הכמות שהוצאנו בגלל שכמות הגיר שהיתה ברכב היתה תקינה. במצב כזה, אין צורך לבדוק את המדיד לאחר ההחלפה כי כמות הנוזל לא השתנתה. אם זה לא המצב ויש לכם מעט / יותר מידי נוזל בגיר, או שאתם לא בטוחים בכמות שמילאתם, או שאתם סתם רוצים לבצע את הבדיקה – ככה מבצעים אותה:

מדיד נוזל גיר צריך לבדוק פעמיים, כשהנוזל קר וכשהנוזל חם. לכל אחת מהאפשרויות יש ערכים משלה במדיד. מינימום ומקסימום לקר, מינימום ומקסימום לחם.

נבצע כעת בדיקה קרה כי הנוזל קר. על משטח ישר נניע את הרכב, נעביר מ-P ל-R ואז ל-N, שוב ל-R ושוב ל-P. יש להמתין שניה בין העברה להעברה. לאחר שסיימנו וחזרנו ל-P נלך לבדוק את המדיד תוך כדי שהרכב מונע. אם חסר- מוסיפים וחוזרים על שלבי הבדיקה מההתחלה. לפי היצרן, ביצוע בדיקה קרה צריך לעשות כשטמפ' נוזל הגיר היא 30 מעלות.

ביצוע בדיקה חמה עושים כשטמפ' הנוזל היא 70-80 מעלות.

איך יודעים מה טמפ' הנוזל? קשה מאוד לדעת. יש לי תוכנה שבעזרתה אני יכול לנטר את טמפ' נוזל הגיר בכל רגע נתון. אני יכול להגיד לכם מנסיוני האישי עם הרכב הספיציפי הזה שאחרי נסיעה של רבע שעה בעיר הטמפ' הגיעה ל 40 מעלות. הצלחתי להגיע ל 80 מעלות רק בעליות של ירושלים… ואפילו עברתי את ה 90 מעלות 🙂

לא לכולם יש איך לנטר את טמפ' נוזל הגיר ולכן מתכתחילה השיטה העדיפה היא מילוי אותה הכמות שיצאה.

בהצלחה!

המדריך נכתב ע״י ארז אהרון

2 תגובות

  1. יאני

    ניתן לראות על הצינור יציאה התחתון סימון אדום – זה וצינור היציאה של השמן החם אל הקולר ולכן אפשר לדלג על שלב הוידוא עם 2 צינורות מזגן.

  2. רונן

    פעם ראשונה שאני פוגש את האתר הזה ודווקא על הדגם רכב הזה יצא לכם לעשות כמה מדריכים !
    אני לא מבין גדול בטיפול עצמי אבל המדריכים האלה מדהימים ואני בהחלט אעשה כמה בעצמי!
    תודה רבה !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *