תפריט סגור

סוזוקי SX4 – החלפת שסתום PCV

חלקי חילוף

שסתום PCV – 18118-54G00.

כלים דרושים

ראצ'ט (או מברג) בוקסה 10.
פלאייר להסרת הקליפסה על הצנרת.
מפתח רינג/פתוח 19מ"מ או לחלופין בוקסה עמוקה 19 מ"מ

הקדמה:

למרות שעל בוכנות המנוע יש טבעות (רינגים), עדיין, יש בריחה של גזים מתא השריפה לבית גל הארכובה. הגזים האלו יוצרים לחץ וצריך לפלוט אותם. באנגלית הם נקראים Blowby.
מאחר שהגזים לא עומדים בתקנות איכות סביבה, לא ניתן לפלוט אותם ישר לאטמוספרה. לכן, כמענה לבעיה, תוכנן שסתום שדרכו עוברים הגזים מבית גל הארכובה חזרה לסעפת היניקה ומשם לתא השריפה.
באנגלית השסתום נקרא – PCV – Positive Crankcase Ventilation. בסרק, יש ואקום גדול מסעפת היניקה ולכן השסתום סגור, עיקר העבודה שלו בעומסים גבוהים של בעירה ובמהירויות נסיעה גבוהות אז הואקום נמוך יותר והשסתום נפתח.
שסתום סתום ימנע את יציאת הגזים. כתוצאה מכך יבנה עודף לחץ בבית גל הארכובה ויכול לגרום לפריצות אטמים, נזילות שמן, שריפת שמן ועוד.
שסתום שפתוח כל הזמן יגרום ל"בריחת ואקום" – כיוון שצינור היניקה שממשיך מהשסתום ישאב אוויר לא מתוכנן בסרק, תיווצר תערובת ענייה (הרבה אוויר ומעט דלק)
לכן, כדאי לבדוק ולעיתים להחליף את השסתום.
תהליך הבדיקה הוא פשוט – לאחר פירוק השסתום מנערים אותו קצת ומוודאים שיש קולות שקשוק (קצת דומה לניעור של עט טיפקס). זה סימן שהבוכנית הקטנה שבתוך השסתום נעה ולא תקועה.
בנוסף, אפשר בסרק לפרק את השסתום ממכסה השסתומים ולהשאיר אותו מחובר לצינור היניקה. במקרה זה, אם שמים אצבע על החלק של השסתום שלא מחובר לצינור, אמורים להרגיש ואקום.

הוראות עבודה

מסירים כיסוי מנוע
מתחילים בלהסיר את כיסוי המנוע מתחילים בפירוק המכסה והברגים המחברים אותו. כמו כן צריך לפרק בורג של צינור הכניסה לכיסוי ולשחרר קצת בנד של צינור היציאה מהמסנן (הצינור מתחבר בחלקו העליון של בית החיישן).
זו הזדמנות טובה כבר להחליף מסנן אוויר מנוע ע"י ניתוק שתי הקליפסות שמחוברות למכסה).

ניתן לראות את השסתום והצינור המחובר אליו, ממש ליד מדיד שמן המנוע.
לאחר שהכיסוי מוסר ניתן לראות את השסתום וצינור הואקום לסעפת היניקה, בקרבת מדיד השמן.

עם פלאייר מזיזים את הקליפסה מהצינור שמחובר לשסתום ומנתקים את הצינור

באמצעות מפתח רינג/פתוח 19 מ"מ (או בוקסה 19 מ"מ) מפרקים את השסתום.

שלב הבדיקה:

משקשקים את השסתום, במידה ואין קולות שקשוק אז סימן שהוא פסול ודורש החלפה.
במידה ויש שקשוק, המהדרין יכולים לחבר את הצינור לשסתום. לאחר מכן מניעים ובודקים עם אצבע האם יש יניקה דרך השסתום. במידה ואין אז כנראה שנדרשת החלפה.
לאחר מכן, מנתקים את הצינור, מתקינים את השסתום חזרה עם מפתח. לאחר מכן מחברים את הצינור ומהדקים אותו עם הקליפסה. וכמובן מחזירים את כיסוי המנוע.

בהצלחה!

המדריך נכתב על ידי נתן אלפרן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *